Met name de grote marktpartijen maken stappen in de ontwikkeling van een emissievrije asfaltset. Zij werken daarvoor samen met bedrijven die in staat zijn om conventionele machines om te bouwen tot emissievrije machines.
Studenten van Hogeschool Saxion hebben onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van samenwerken en een gezamenlijke exploitatie van een emissievrije asfaltset in Noord-oost Nederland. Daarvoor hebben ze zich verdiept in de sector door middel van deskresearch en interviews met de meeste aan het programma deelnemende partijen.
Wat opvalt in dit onderzoek is dat de grotere marktpartijen veelal individueel te werk gaan in de ontwikkeling van emissievrij werken, hoewel ze wel betrokken zijn bij initiatieven als het ENI. De drijfveer die men aangeeft is de maatschappelijke verantwoordelijkheid die men voor zichzelf ziet, maar ook omdat ze zich hiermee in de markt denken te kunnen onderscheiden waardoor ze hun concurrentiepositie versterken. Samenwerken met andere (kleinere) MKB-bedrijven zien ze doorgaans niet zitten, waardoor het aspect ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ blijkbaar niet zodanig is geadopteerd dat het leidt tot het nemen van het voortouw in deze opgave.
MKB-bedrijven zijn doorgaans wat behoudender en focussen zich meer op de langere termijn (2030). Ze hebben niet altijd de investeringskracht zoals die van het grootbedrijf. De motivatie om emissievrij te werken is echter zeker niet minder dan die van grootbedrijven. Met name MKB bedrijven vragen om reële tussenstappen zoals bijvoorbeeld het gebruik van HVO als duurzame brandstof, om van daaruit de transitie te maken naar volledig emissievrij werken. Daar waar de grootbedrijven veel minder mogelijkheden zien om samen te werken en kennis te delen, zien we dat MKB-bedrijven doorgaans juist veel waarde hechten aan samenwerken en kennisdelen.
De komende weken worden gesprekken gevoerd met de Groene Koers en Bouwend Nederland om te kijken op welke manier zij de krachten van bedrijven bundelen en die van nut zijn in ons programma.