Grote maatschappelijke uitdagingen zoals de energietransitie gaan gepaard met veel (technologische) onduidelijkheden, complexe samenwerkingsverbanden en tegenstrijdige belangen. Het is door deze complexiteit vaak onmogelijk om direct tot een eindoplossing te komen.
Het Bouwproject als Leerproject

Onderzoekers van de Universiteit Twente, Hogeschool Saxion en Hogeschool Windesheim hebben daarom een methodiek ontwikkeld, waarbij de grotere uitdaging eerst wordt teruggebracht naar een concreet vraagstuk. Welke eerste stap kunnen we gezamenlijk zetten? Waarbij het uitgangspunt is: hoe concreter hoe beter. Vakmensen, docenten en studenten werken daarna binnen een micro learning community gezamenlijk aan een passende oplossing of een nieuw inzicht. Met als resultaat: na 10 tot 12 weken een kwalitatief breed gedragen oplossing en een eerste of volgende concrete stap op weg naar de eindoplossing. Ook hebben de deelnemers onderling van elkaar geleerd én zijn er nieuwe samenwerkingsvormen tussen de betrokken partijen ontstaan.
In dit project – mede ondersteunt door de Provincie Overijssel – bundelen verschillende regionale installatiebedrijven, Techniek Nederland, Wij Techniek, ROC van Twente, Hogeschool Saxion, Universiteit Twente en Hogeschool Windesheim hun krachten om – door middel van micro learning communities – gezamenlijk concrete stappen te zetten op het gebied van de energietransitie.
Praktijklabs
In samenwerking met Provincie Overijssel, Stichting Pioneering en verschillende kennisinstellingen en marktpartijen worden micro learning communities georganiseerd met als doel een concrete bijdrage te leveren aan de vraagstukken rondom de energietransitie. Hoewel de energietransitie grote veranderingen vereist, zijn de thema’s van de individuele micro learning communities juist praktisch en concreet. Hierdoor worden snel resultaten geboekt, wordt de samenwerking tussen verschillende partijen gestimuleerd en worden nieuwe inzicht verkregen.
De micro learning community wordt georganiseerd binnen het project of de werkomgeving waar de deelnemers al werkzaam zijn. Hierdoor wordt de koppeling tussen het leren, samenwerken en werken gewaarborgd. Van het project of het programma maken we een tijdelijke leeromgeving. Een leeromgeving waar medewerkers, docenten en studenten samen werken aan een technisch of organisatorisch vraagstuk én aan hun eigen persoonlijke ontwikkeling.
Een leeromgeving waar werken, leren en innoveren worden geïntegreerd, zodat ontwikkelen ‘als vanzelf’ gaat en beklijft.

Projectpartners
In dit project organiseren verschillende partijen micro learning communities om zo een bijdrage te leveren aan energietransitie en de onderlinge samenwerking. De volgende Pioniers van Stichting Pioneering zijn betrokken bij het programma:







