Onderzoeksopdracht Saxion | Total Cost of Ownership (TCO)

In een circulaire economie gebruiken we geen primaire grondstoffen meer. We bouwen dan wegen en richten de openbare ruimte uitsluitend nog in met secundaire en biobased materialen en grondstoffen. In 2050 is het de bedoeling dat we in een volledig circulaire economie leven en in 2030 hebben we al 50% van die doelstelling behaald.

Infrastructuur en openbare ruimte zijn doorgaans altijd het eigendom van overheden zoals Rijkswaterstaat, provincies, gemeenten en waterschappen. Als eigenaar kunnen zij en moeten zij een heel belangrijke en sturende rol op zich nemen in de transitie naar een circulair systeem. Daarvoor zijn een aantal randvoorwaarden van belang:

1. Eigenaren moeten weten wat er aan materiaal is, waar onze wegen, kunstwerken en openbare ruimte uit zijn opgebouwd. Welke materialen en grondstoffen zijn gebruikt. Dat is er nu niet of is nauwelijks voorhanden. Toekomstige bouwwerken moeten voorzien zijn van een materialenpaspoort, zodat we na het verstrijken van de levensduur weten waaruit de weg, het kunstwerk en de openbare ruimte is opgebouwd.

2. We matchen vraag en aanbod van secundaire materialen in een materialenmarktplaats. De asset, materialen en/of grondstoffen gaan over van de ene naar de andere eigenaar of van het ene naar het andere project.

3. We ontwerpen en bouwen op basis van de beschikbaarheid van materialen. Hergebruik moet zo hoogwaardig mogelijk plaatsvinden. Gebruik van tools zijn daarvoor van cruciaal belang. De secundaire materialen die vrij komen uit wegen en weer als nieuwe bouwstof worden toegepast.

Er zijn een tweetal vraagstukken geformuleerd:

Vraagstuk 1 Waardebepaling As A Service

Lees over dit onderzoek meer hier.

Vraagstuk 2 Total Cost of Ownership (TCO)

Overheden sturen nu nog heel erg op de initiële investering die ze voor een weg moeten doen. En niet op de afschrijving per jaar. Het beheer gebeurt lineair en is bedoeld om de levensduur te verlengen en gericht op functiebehoud, maar niet op waardebehoud of waardevermeerdering. Gemeenten zouden daarom veel vaker de benadering vanuit bijvoorbeeld de Total Cost Of Ownership moeten kiezen. Maar hoe moeten overheden de TCO toepassen? Is TCO de methode of zijn er andere betere? Welke factoren bepalen de waarde van een weg? Wat betekent dat voor je beheer en onderhoud? Wat is het effect van innovaties die gedoeld zijn op hoogwaardiger hergebruik? Het gaat over wegen, maar ook over bijvoorbeeld verlichting, kunstwerken (bruggen, viaducten en tunnels), plantsoenen, parkeerplaatsen. In een circulaire economie wordt meer gestuurd op behoud van waarde. Daarin wordt datagedreven assetmanagement ook steeds belangrijker.

Infra Futurelabs Overijssel

Dit onderzoek is uitgevoerd in het kader van het project Infra Futurelabs Overijssel. Infra Futurelabs is opgezet door Stichting Pioneering, Bouwend Nederland en Provincie Overijssel met als doel om overheden, ondernemers en onderwijsinstellingen samen te laten werken aan het behalen van klimaatdoelstellingen in de infra-sector.

Lees het laatste nieuws

Meer weten? Neem contact op