Onderzoeksopdracht Saxion | Waardebepaling circulaire weg

In een circulaire economie gebruiken we geen primaire grondstoffen meer. We bouwen dan wegen en richten de openbare ruimte uitsluitend nog in met secundaire en biobased materialen en grondstoffen. In 2050 is het de bedoeling dat we in een volledig circulaire economie leven en in 2030 hebben we al 50% van die doelstelling behaald.

Infrastructuur en openbare ruimte zijn doorgaans altijd het eigendom van overheden zoals Rijkswaterstaat, provincies, gemeenten en waterschappen. Als eigenaar kunnen zij en moeten zij een heel belangrijke en sturende rol op zich nemen in de transitie naar een circulair systeem. Daarvoor zijn een aantal randvoorwaarden van belang:

1. Eigenaren moeten weten wat er aan materiaal is, waar onze wegen, kunstwerken en openbare ruimte uit zijn opgebouwd. Welke materialen en grondstoffen zijn gebruikt. Dat is er nu niet of is nauwelijks voorhanden. Toekomstige bouwwerken moeten voorzien zijn van een materialenpaspoort, zodat we na het verstrijken van de levensduur weten waaruit de weg, het kunstwerk en de openbare ruimte is opgebouwd.

2. We matchen vraag en aanbod van secundaire materialen in een materialenmarktplaats. De asset, materialen en/of grondstoffen gaan over van de ene naar de andere eigenaar of van het ene naar het andere project.

3. We ontwerpen en bouwen op basis van de beschikbaarheid van materialen. Hergebruik moet zo hoogwaardig mogelijk plaatsvinden. Gebruik van tools zijn daarvoor van cruciaal belang. De secundaire materialen die vrij komen uit wegen en weer als nieuwe bouwstof worden toegepast.

Er zijn een tweetal vraagstukken geformuleerd:

Vraagstuk 1 Waardebepaling As A Service

Door deze principes gaat de afschrijving er anders uitzien. Na het verstrijken van de economische levensduur van een weg hebben de assets, de materialen en de grondstoffen meer waarde, dan ze nu vertegenwoordigen in de lineaire economie, mede veroorzaakt door de vraag die ontstaat naar secundaire bouwstoffen. Maar hoe bepalen we die waarde? Hoe kunnen we lopende de levensduur van een weg de waarde op ieder moment bepalen? Hoe en op welk moment is het tijd om een bestaande asset te ontmantelen en te gebruiken voor een nieuwe functie? Wat zijn criteria die bepalend zijn voor de economische levensduur? Is dat het gebruik van de weg zelf, de functie, de veranderende behoefte? Of zit dat meer in de weg als onderdeel van de infrastructuur (systeemniveau). M.a.w. andere wegen bepalen ook de waarde van de weg. De economische waarde is een andere dan de waarde van de grondstoffen en materialen bij elkaar opgeteld. Dit vraagstuk onderzoeken we ook met name vanuit het perspectief van De Circulaire Weg (Dura Vermeer) en andere As A Service modellen.

Vraagstuk 2 Total Cost of Ownership (TCO)

Lees over dit onderzoek meer hier.

Infra Futurelabs Overijssel

Dit onderzoek is uitgevoerd in het kader van het project Infra Futurelabs Overijssel. Infra Futurelabs is opgezet door Stichting Pioneering, Bouwend Nederland en Provincie Overijssel met als doel om overheden, ondernemers en onderwijsinstellingen samen te laten werken aan het behalen van klimaatdoelstellingen in de infra-sector.

Lees het laatste nieuws

Meer weten? Neem contact op