Aanleiding
In 2019 hebben zeven Overijsselse installatiebedrijven en kennisinstellingen hun krachten gebundeld om een methodiek te ontwerpen die hun medewerkers in staat stelt de benodigde technische kennis en sociale skills die nodig zijn voor de energietransitie duurzaam te ontwikkelen. Deze inspanningen hebben geleid tot de ontwikkeling van de methodiek van de ‘micro learning community (mLC)’. In deze micro learning communities komen vakmensen van verschillende afdelingen binnen Installatiebedrijven in een kleine groep samen om te werken aan oplossingen voor concrete vraagstukken rondom de energietransitie, gesteund door een ervaren externe facilitator of procesbegeleider.
In de micro learning community wordt de werkomgeving van de deelnemers tijdelijk ingericht als leeromgeving, waar leren, werken en innoveren in elkaar versleuteld worden. Leren gebeurt daardoor min of meer vanzelf en onopgemerkt en beklijft ook beter. Met als bijkomend positief effect op de leercultuuromdat mensen na deelname aan de micro learning community elkaar makkelijker opzoeken, kennis makkelijker en natuurlijker met elkaar delen en meer inzicht hebben gekregen in elkaars toegevoegde waarde.
Bouwproject als Leerproject
In 2021 – 2022 is de methodiek – binnen het PPS-project ”Het bouwproject als leerproject” – acht keer en bij in totaal een vijftal Overijsselse installatiebedrijven succesvol toegepast. Naast de uitvoering van deze acht micro learning communities zijn in dit PPS-project ook facilitators die de micro learning communities begeleiden opgeleid. In het project Het bouwproject als leerproject is Stichting Pioneering vanuit de sector en als netwerkorganisatie – met ondernemingen, onderwijs en overheden als leden – van zijn ook als aanvrager opgetreden.
De micro learning community heeft binnen dit PPS-project naast positieve inhoudelijke resultaten ook duidelijke impact op de kennis en vaardigheden van de deelnemende vakmensen en op de leercultuurbinnen de installatiebedrijven. Omdat ook mensen van kennisinstellingen aan de micro learning communities hebben deelgenomen is ook de samenwerking tussen de bedrijven en de kennisinstellingen verbeterd.