Vraagstelling
Er is gestart met een Micro LC met de vraagstelling:
Het inventariseren van de meest belangrijke vraagstukken die horen bij het (digitaal) in kaart brengen van uitkomende materialen.
Vanuit deze micro LC is de vraagstelling voor de challenge based LC:
Hoe kunnen we 50% van de vrijkomende materialen die vrijkomen bij renovatie, sloop en projecten oogsten en ter beschikking stellen voor hergebruik.
Wat is opgeleverd en geleerd?
Tijdens de Learning Community was de ambitie om te verduurzamen wat breder, maar gedurende de sessies bleek dat er een verschil is in ambitie bij de verschillende woningcorporatie en is het doel bijgesteld. Er is vooral gericht op een reguliere mutatie waarbij verduurzaming niet nodig is. Hierbij is er vooral geleerd:
- Elke woningcorporatie heeft het mutatieproces anders georganiseerd (met interne en/of externe partijen, andere software applicaties)
- Aantallen mutatie: ligt ongeveer op 10% van de voorraad. Betekent voor Welbions 1180 woningen, DWP 1600 woningen, Ons Huis 600 woningen.
- Elke woningcorporatie stelt andere eisen aan het opleveringsniveau na mutatie.
- In veel gevallen worden er merken of gelijkwaardig voorgeschreven.
Deze learning Community heeft vooral een aantal acties opgeleverd voor het oogsten en toepassen:
Acties voor woningcorporaties bij oogsten:
- Bij sloopt een materialeninventarisatie laten uitvoeren waarin de top 10 materialen bij mutatieonderhoud wordt meegenomen.
- Oogster toont aan hoeveel materialen er voor hergebruik wordt ingenomen en wat er met deze materialen gaat gebeuren (reviseren, hoe en voor wie beschikbaar gesteld, liefst lokaal laten landen)
- In de aanbesteding hierop eisen of gunnen.
Acties voor woningcorporaties bij toepassen:
- Met leveranciers, RGS partners en co-makers afspraken maken over het gebruik van circulaire materialen en laten landen in KPI’s.
- Jaarlijkse verantwoording op inkoop en gebruik KPI’s
- Jaarlijks updaten van circulaire alternatieven en KPI’s
- Aan deze partijen wordt gevraagd zelf afspraken te maken met de aanbieders zodat zij over voldoende producten kunnen beschikken (liefst lokaal)
- In de keuze van partners/leveranciers hierop eisen of gunnen.
Er is nog wel vervolgonderzoek nodig voor de woningcorporaties op hoe/wat neem je in de uitvraag sloop eisen/gunnningscriteria op?; RGS partners/co-makers/leveranciers, welke KPI’s zijn mogelijk en hoe kun je dit verantwoorden? ; Welke doelen zijn reëel en neem je op in beleid?
Opdrachtgevers
Adviseur Strategie en Beleid
Samenstelling Learning Community
De Woonplaats adviseur Strategie en Beleid | De Woonplaats Toezichthouder | De Woonplaats Projectondersteuner Welbions Technische woonconsulent/mutatieopzichter | Welbions Programma regisseur Duurzaamheid | Ons huis Projectleider Vastgoed) | Ons huis Opzichter Wonen | Viverion afstudeerder Saxion Vastgoedkunde | Onderzoeker Saxion | Facilitator Pioneering/Saxion
Doorlooptijd
De Learning community startte op 16 Oktober 2023 bij de Woonplaats in Enschede met een bijeenkomst van 90 minuten waarin we hebben kennisgemaakt, afgetrapt en een begin hebben gemaakt met de inhoud. Er hebben in totaal negen werksessies van een uur plaatsgevonden tussen 16 oktober en 4 december 2023.
In de laatste bijeenkomst op 30 januari is er een eindpresentatie gegeven aan de opdrachtgever en teruggeblikt op de casus en deze geëvalueerd.
Terugkoppeling opdrachtgever
Opdrachtgever heeft de learning community als prettig ervaren. De vooraf gestelde ambitie is deels gehaald. Dit komt doordat tijdens het proces inzichten veranderde over de rol van de woningcorporatie, en daardoor ook de ambitie. Daardoor heeft het vormgeven van een nieuwe onderzoeksvraag een tijdje geduurd.
De personen die deelnamen moeten vooraf weten wat het precies van hen vraagt zodat zij hier tijd voor vrij kunnen maken. Elke week gaan de deelnemers weg met een opdracht. Door tijdgebrek kwamen zij vaak niet toe aan uitwerking binnen een week.
De facilitator is afhankelijk van het werk wat door de groep wordt verzet, in deze LC liep dat moeizaam doordat men niet aan de uitwerking toekwam. De facilitator heeft dit op een goede manier bespreekbaar gemaakt.
De facilitator heeft geholpen met het inzichtelijk maken van de stappen die er moesten worden gezet en welke stappen we ondertussen toch wel hadden bereikt.