Innovatie in Resultaat Gericht Samenwerken (RGS) | Openbaar Belang

Openbaar belang heeft sinds twee jaar afspraken met een aantal ketenpartners. Openbaar Belang wil met deze partners innoveren passend binnen hun MVO-beleid en recent vastgestelde strategisch koersplan. Sinds de afspraken met ketenpartners gemaakt zijn, is het een uitdaging gebleken om écht te innoveren. In een micro Learning Community wordt daarom ook gesteld wat de belangrijkste punten op de innovatie agenda zijn en wat precies het knelpunt is geweest dat innovatie in de weg heeft gestaan. In een challenged based learning community wordt met de uitkomsten van micro Learning Community verder uitgewerkt en gedefinieerd hoe innovatie wordt geborgd in toekomstige projecten.

Doe een Micro Learning Community

Wil jij ook innoveren met behulp van een Micro Learning Community? Neem contact op voor meer informatie!

Vraagstelling Micro Learning Community

De micro learning community is bedoeld om in 2-3 sessies kennis te maken, de klokken gelijk te zetten en de scope te bepalen rondom een bepaald thema. In deze micro learning community is een doel bepaald rondom de vraag: Hoe kan innovatie geborgd worden in toekomstige projecten en op welk gebied kan eenvoudig het grootste voordeel behaald worden (laaghangend fruit)?

Uitkomsten Micro Learning Community

Er is besloten om het proces van dagelijks onderhoud onder de loep te nemen. Alle stappen te doorlopen met elkaar, de knelpunten te benoemen en eventuele oplossingen. Daaruit is gekomen dat er in de challenge based LC gewerkt gaat worden met onderstaande vraagstelling.

Vraagstelling Challenged Based Learning Community

Hoe kunnen de meldingen bij dagelijks onderhoud efficiënter opgepakt- en ingepland worden zodat er met minder reisbewegingen onderhoud gepleegd kan worden?

Uitkomsten Challenged Based Learning Community

De deelnemers hebben het proces van dagelijks onderhoud tot in detail besproken, met medewerkers die er dagelijks mee bezig zijn.

Het aanmelden van dagelijks onderhoud bleek al een probleem te zijn vanwege ongeletterdheid en/of een taalbarrière. Het niet juist aanmelden kost veel tijd en veel medewerkers zijn ermee bezig. Er is gesproken over het gebruik van pictogrammen om zo het aanmelden duidelijker en meer inzichtelijker te maken. Openbaar Belang is momenteel bezig met een nieuwe IT leverancier en zal dit hierin meenemen.

Vervolgens hebben de deelnemers gesproken over het feit dat het nu niet inzichtelijk is wat de stand van zaken is voor wat betreft de status van een melding. Gemeld – in behandeling – gereed. Dit proces zal ook besproken worden met een nieuwe IT leverancier.

Er is ook gesproken over de facturering. Momenteel komen er veel menselijke handeling aan te pas, bijvoorbeeld vanwege het niet kunnen inlezen van een factuur etc. De desbetreffende medewerkers hebben daar afspraken over gemaakt waardoor de eindfase, facturering, ook efficiënter loopt.

Tot slot hebben de deelnemers gesproken over de definities van circulariteit en duurzaamheid en hoe zij die zouden kunnen toepassen binnen het proces van dagelijks onderhoud. Ze zijn tot de conclusie gekomen dat er hiervoor een nieuwe learning community gestart moet worden.

Feedback opdrachtgever

Opdrachtgever is positief verrast met het resultaat van de learning community. Dit komt door de open houding die de ketenpartners door de methodiek hadden. Zo gaven zij bij elkaar een beter inzicht op proces dan ze ooit gedaan hadden. Hierdoor konden beide organisaties leren en verbeteren. Waardoor ze gelijkende mutatieprocessen kunnen optimaliseren en verduurzamen.

Doordat er op één onderwerp specifiek de diepte ingegaan werd (doel van de LC), is er wel verbreding gemist. Uiteindelijk nodigt de learning community uit om verder te gaan op deze manier om processen verder te optimaliseren. Verbreding wordt in een ander verband opgepakt.

Organisaties pakken nu zelf het vervolg op. Uiteindelijk wil de opdrachtgever op deze manier processen met ketenpartners veel eenvoudiger optimaliseren. De learning community heeft hier een goede aanzet voor gegeven

Regionaal Bouwen aan Human Capital

Deze Micro Learning Community is uitgevoerd in het kader van het project Regionaal Bouwen aan Human Capital.

Regionaal Bouwen aan Human Capital versnelt en verrijkt bestaande initiatieven in de leefomgeving op het gebied van duurzaamheid. En schaalt op. En we gaan het gewoon doen. Omdat het moet. Voor een toekomstbestendige leefomgeving. Wij verbinden leren, werken en innoveren. Door met nieuwe Human Capital instrumenten een impuls te geven aan bestaande initiatieven.

Vanuit het programma van Regionaal Bouwen aan Human Capital verrijken we ook lopende projecten binnen organisaties en tussen organisaties. Dit gaat bijdragen aan de versnelling die gerealiseerd moet worden om de opgaven waar we voor staan te verminderen.

Meer weten? Neem contact op!

Bekijk andere learning communities

Meer weten? Neem contact op