Het klinkt als een onmogelijke opgave: een vieze snelweg gebruiken als ecologische verbinding. Toch is dat precies waar het project over gaat.
Februari 2024 | In dit Ruimtemakers van Pioneering-semester gaan young professionals (deeltijdstudenten Hogeschool Arnhem en Nijmegen) aan de slag als onderzoeksteam met het vraagstuk van de opdrachtgever Gemeente Arnhem. De studenten is gevraagd een nieuwe route voor een tweetal busbanen te zoeken. Maar wat nou als de investering in de busbaan gekoppeld wordt aan een aantal ingrepen in de openbare ruimte? Zou je dan meer waarde voor de bewoners kunnen realiseren dan alleen een verbeterde openbaar vervoersverbinding? En waar zou je dan op in kunnen zetten? De studenten hebben verschillende scenario’s uitgewerkt waarin aangetoond wordt hoeveel meerwaarde gerealiseerd kan worden met een integrale aanpak. Voor twee van deze scenario’s hebben ze ook ontwerp principes en uitwerkingen daarvan gemaakt.
Opdrachtomschrijving
De bereikbaarheid van de gemeente Arnhem staat onder druk. Naast de huidige reguliere verkeersdruk, worden er in Arnhem tot 2040 nog 16000 woningen gerealiseerd. De gemeente stelt daarom momenteel een Duurzaam Mobiliteitsplan (DMP) op, waarin er gezocht wordt naar duurzame en schone mobiliteitsoplossingen voor de stad. Bij deze mobiliteitsoplossingen wordt het STOMP principe toegepast. Dit principe bepaalt de hiërarchie tussen de diverse modaliteiten: eerst Stappen (lopen), daarna Trappen (fietsen), OV (openbaar vervoer), andere Mobiliteitsoplossingen (deelvervoer) en tot slot Personenauto’s. De inzet in het DMP is het lopen, fietsen en OV binnen Arnhem als belangrijkste vervoerssystemen verder uit te breiden. Het autoverkeer zal een minder prominente plaats krijgen binnen Arnhem. In dit kader worden dienen er twee maatregelen voor het openbaar vervoer verkend en onderzocht te worden. Het gaat hier om de busverbindingen:
- Hub/P&R Arnhem Noord – Rijnstate, en
- A325 – Kronenbrugdijk – Kronenbrug.
De opdracht omvat het bepalen van een passende route voor het openbaar vervoer, gebruik makend van de bestaande en zo nodig nieuwe businfrastructuur. Bij de inpassing dient rekening te worden gehouden met de directheid van de verbinding, mogelijkheden om langs de files/wachtrijen te rijden, ruimtelijke inpassing en rekening houdend met de belangrijke Arnhemse natuurwaarden.