De studenten onderzoeken de technische, ecologische en sociale mogelijkheden hoe de waterbalans en beekstromen van de periode voor de bouw van de A1 terug te brengen zijn.
De A1 is de centrale ader in de corridor Amsterdam – Berlijn. Het is de moeite waard eens stil te staan hoe de A1 zich vanaf 1945 tot nu heeft ontwikkeld van een karrenspoor naar een volwaardige moderne snelweg. Stedelijk- en landschappelijk gebied doorkruisend. Bevorderend voor lokale en Europese economie. Hoe hebben eisen en vergunningen zich ontwikkeld als gevolg van ontwikkelingen op het gebied van ruimtelijke ordening, milieu, geluid en zeggenschap? Wat gebeurde er met het omringende landschap? Is er sprake van functieverandering?
Als we de ontwikkeling van 1945 tot nu begrijpen, systematisch ordenen en in beeld brengen, kunnen we aan de hand daarvan met onderbouwde trends de mogelijke ontwikkelingen tot 2050 systematisch verkennen en visualiseren.
Studenten van de Hogeschool Arnhem Nijmegen hebben de geschiedenis van corridor Amsterdam – Berlijn onderzocht en geanalyseerd. Daarnaast hebben ze onderzocht welke maatschappelijke en technologische invloeden de komende decennia de corridors van Europa gaan veranderen. Wat betekend dit voor de functionele en de bijzondere aspecten, en de raakvlak eisen, van de corridor en zijn omgeving? En hoe ziet de corridor er in 2050 uit?
Doel van het onderzoek is om een nieuwe denkwijze in gang te zetten over inrichting, het functioneel gebruik, het ontwerp en de realisatie van (grote) infrastructurele werken.