De studenten onderzoeken de technische, ecologische en sociale mogelijkheden hoe de waterbalans en beekstromen van de periode voor de bouw van de A1 terug te brengen zijn.
Het maken van beton is een proces dat het milieu ernstig belast. Ongeveer 8 procent van de CO2 uitstoot wereldwijd wordt veroorzaakt door betonproductie! En alleen al voor de bouw van de gewenste 900.000 nieuwe woningen zal jaarlijk 125 miljoen ton zand en grind afgegraven moeten worden. Alle reden dus om waar mogelijk op betonproductie te sparen!
Beton wordt ook in veel infrastructurele werken gebruikt, bijvooebeeld bruggen. Veel naoorlogse viaducten en bruggen voldoen niet meer aan de huidige eisen. De vervangingsopgave is een groot probleem voor de beheerders. Slopen en nieuwbouw kost niet alleen veel geld, maar is ook sterk milieubelastend. Er is dus alle reden om te kijken naar een alternatief!
Er is een alternatief, ontwikkelde door Strukton en FiberCore: de SUREbridge. De toplagen van de oude brug worden vervangen door een composietlaag. Eventueel kan de burg hiermee ook nog verbreed worden. Deze oplossing is milieuvriendelijker dan sloop en nieuwbouw, levensduurverlengend en kost 50% minder dan nieuwbouw. Bovendien wordt 75% van de bouwtijd bespaard. Een win-win-win zou je zeggen. Toch bleef deze wereldprimeur relatief onbekend.
Studenten van de Hogeschool Arnhem Nijmegen onderzochten op welke manier de SUREbridge onder de aandacht kan worden gebracht. Ze ontwikkelden daarvoor een marketingplan en campagne die tot doel heeft om de SUREbridge in de toekomst op grote schaal, seriematig toe te kunnen passen.