Is een combi-vak voor Bouwkunde, Installatietechniek en Elektrotechniek binnen de opleiding Smart Building nodig?

Proces Innovatie

Is een combi-vak voor Bouwkunde, Installatietechniek en Elektrotechniek binnen de opleiding Smart Building nodig?

In een Learning Community werken bedrijven en onderwijs nauw samen aan het oplossen van een helder gedefinieerde uitdaging. Samen komen zij snel verder. Een ervaren facilitator leidt dit vaak iteratieve leerproces in goede banen. De Learning Community ‘Smart Building’ is daar een geslaagd voorbeeld van. Drie deelnemers aan deze Learning Community blikken enthousiast terug: “Voor elke mening was ruimte en respect.”

Facilitator

Kelda Mirza is docent Engels op het Avila College, een middelbare school: “Vanuit mijn netwerk ben ik hier voor gevraagd. Want naast mijn werk als docent vervul ik ook coördinerende rollen. Een groep begeleiden is helemaal mijn ding. Vanuit die passie en ook ervaring vroeg Stichting Pioneering mij om de rol als facilitator te vervullen in de Learning Community Smart Building.”

Integreren of separeren?

Kelda zet het doel van deze Learning Community helder uiteen: “De opleiding Smart Building is een opleiding waarin je meerdere specialismen leert, van bouwkunde en installatietechniek tot en met elektrotechniek. Die vakken worden nu nog apart aangeboden. ROC van Twente en Stichting Pioneering wilden via deze Learning Community verkennen of er behoefte was aan of noodzaak tot een integraal vak dat al deze disciplines in één keer verenigt in de opleiding Smart Building. In deze Learning Community hebben we die vraag met elkaar grondig verkend. We hadden hierbij inbreng van studenten, docenten en twee deelnemende technische bedrijven.” Welke conclusie trokken de deelnemers uiteindelijk op grond van de bovenstaande genoemde doelstelling? Kelda: “Er bleek geen draagvlak te zijn voor een integraal vak voor Smart Building. Wel ontdekten we samen draagvlak voor integrale projecten.”

Plannen, observeren, wegen en begeleiden

Kelda begeleidde het proces in de Learning Community vanuit haar rol als facilitator. Hoe vulde zij deze rol in? Kelda: “Als facilitator hoef je geen inhoudelijke kennis te hebben van de materie achter de vraagstelling. Eerst tast je de groep af en daar bepaal je je koers op. Ik ben als facilitator vooral bezig om alle deelnemers in hun kracht te zetten. Zodat zij daadwerkelijk ervaren dat hun inbreng telt, van student tot en met docent en bedrijfsleven. Elke inbreng is even waardevol. Eveneens is het mijn taak om structuur in de Learning Community aan te brengen en te bewaken. Zoals het plannen van de sessies en vaststellen of het soms beter is om de Learning Community op te splitsen in deelgroepjes met een eigen opdracht. Als facilitator weeg je voortdurend af wat in het hele proces wijsheid is gegeven de specifieke opdracht en samenstelling van de Learning Community. Kortom, een begeleidende rol vanuit de achtergrond door te observeren en mee te denken wat optimaal past bij zowel de groep als de opdracht.”

Iedereen betrekken

Kelda merkte dat de deelnemende bedrijven in het begin niet veel kennis hadden van de huidige opleiding Smart Building: “Dan is het mijn taak om hen toch bij de discussie te betrekken en deze bedrijven de kans te bieden daadwerkelijk iets aan de discussie toe te voegen. Je bewaakt als facilitator dus zowel de balans als de effectiviteit van de gesprekslijnen. Bij eventueel afdwalen is het mijn taak om de deelnemers weer naar het kerndoel terug te geleiden.”

Mooi leerpunt

Wat viel Kelda zelf op in deze Learning Community? “Het was heel mooi om het proces te zien. We hadden afgesproken dat de opdrachtgevers niet zelf zouden deelnemen. Maar in het begin namen zij wel deel. Toen zij inzagen dat dit niet de essentie is van een Learning Community, traden zij terug en gaven zij ons de ruimte. Vervolgens kwamen de deelnemers meer naar voren met hun meningen, inzichten en vragen. Het toeziend oog van de opdrachtgever viel weg en dan zie je dat de deelnemers meer hun eigen bijdrage leveren en ervaren dat de kracht bij hen ligt. Een heel natuurlijk proces en niets ten nadele van de opdrachtgevers uiteraard. Deze beweging was een mooi leerpunt voor mijzelf als facilitator in deze Learning Community.”

Nieuwe ervaring

Clemens Heuker of Hoek is docent Bouw Smart Building aan ROC van Twente: “Met deze opleiding zijn we 1,5 jaar geleden gestart, een vierjarige opleiding op niveau 4. Een collega van mij, Miquel Visser, vroeg mij voor deelname aan deze Learning Community. In deze vorm was dat nieuw voor mij. We onderzochten hoe wij vanuit één samengebundeld studievak voor Smart Building integraal samen zouden kunnen werken met het bedrijfsleven.”

Waardering en gelijkwaardigheid

Clemens: “Mijn inbreng in de Learning Community? Vakinhoudelijke kennis aandragen, maar ook creatieve ideeën op tafel leggen.” Clemens kijkt er met een goed gevoel op terug: “Naar iedereen werd goed en gelijkwaardig geluisterd, elke mening van elke deelnemer werd gewaardeerd. Vooral voor de deelnemende studenten is dat een positieve en vormende ervaring. Zij hebben mooie indrukken opgedaan, ook in hoe je samen kunt werken met bedrijven.”

Onderscheid blijft van belang

Clemens vat de conclusie van de Learning Community in zijn eigen woorden samen: “Je kunt best op het thema Smart Building samenwerken, maar het is toch beter om de vakken apart te houden. Daarmee doel ik op de vakken Installatietechniek, Elektrotechniek en Bouwkunde. Je kunt niet alle vereiste lesstof voor Smart Building op één hoop gooien. Het is belangrijk om toch een bepaald onderscheid te houden tussen de betrokken disciplines als je een Smart Building maakt.” Ook het bouwkundig bedrijfsleven deed mee met deze Learning Community. Clemens: “Bijvoorbeeld professionals uit de bouw en een BIM modelleur. Dat ging goed, maar ROC van Twente en onze studenten werken al veel samen met bedrijven. Dit is altijd leerzaam voor de studenten, zoals nu met de vraag hoe we het onderwijs voor Smart Building samen kunnen verbeteren.”

Goed idee: werken in kleine groepjes

De 20-jarige Fygo Corbet nam als student deel aan deze Learning Community: “Ik ben tweedejaars student Smart Building aan ROC van Twente op de locatie Kampus in Rijssen. Mijn docent Clemens Heuker of Hoek vroeg mij hier voor. Het concept van een Learning Community was nieuw voor mij en alle deelnemers kregen een goede uitleg bij de start over wat het is en hoe het werkt. De Learning Community is mij heel goed bevallen: er is ruimte voor ieders input en die wordt serieus gewogen. We voerden goede discussies. En wat heel constructief werkte, was de opdeling in kleine groepjes waarbinnen we op één aspect van de opdracht de diepte in gingen.” Fygo was vanuit zijn opleiding al gewend om bij bedrijven op bezoek te gaan en daarmee discussies te voeren: “Het bedrijfsleven is al nauw betrokken bij mijn studie Smart Building.” Fygo had goede ervaringen met de facilitator: “Een hele fijne toevoeging om alle deelnemers op het juiste pad te houden, want we hadden soms de neiging af te dwalen. Kelda was dan vanuit haar rol als facilitator een goede mediator om ons terug te geleiden naar het feitelijke doel van het gesprek.”

Meer weten? Neem contact op

Gerelateerde projecten

Lees het laatste nieuws