Verslag online inspiratiesessie Aanjaagteam: Kadaster helpt locaties voor flexwonen in beeld te brengen

Woningbouw & Renovatie

Kadaster helpt locaties voor flexwonen in beeld te brengen

In de strijd tegen woningnood helpt het Kadaster Overijsselse gemeenten om mogelijk geschikte locaties voor flexibele woningen te vinden. Binnenkort start een serie nauwkeurige locatie-scans. Gemeenten die willen meedoen, kunnen zich aanmelden tot en met vrijdag 11 februari 2022.

Flexwonen – in tijdelijke woningen, op tijdelijke locaties, of in tijdelijk omgetoverde (bedrijfs)panden – is
op dit moment sneller en langer mogelijk via de Crisis- en herstelwet, en straks via de nieuwe
Omgevingswet. De belangstelling voor deze vorm van wonen groeit hard door de grote tekorten op de
woningmarkt.

Het provinciaal aanjaagteam wonen in Overijssel heeft daarom een serie versnellingskamers over
flexibel wonen op touw gezet. Dat gebeurt samen met de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland,
RVO. Inmiddels is ook het Kadaster betrokken. Als onderdeel van de versnellingskamer helpt het
Kadaster om op een objectieve manier mogelijk geschikte locaties voor flexwonen in beeld te brengen.
Een mooie kans voor gemeenten in Overijssel voor wie flexwonen een serieuze optie is, de budgettering
van de Locatiescan verloopt via de RVO.

De inventarisatie geeft gemeenten inzicht in hun uitgangspositie. Weten ze eenmaal waar ruimte
voorhanden is, dan kunnen ze bepalen welke doelgroepen ze waar willen onderbrengen, om hoeveel en
wat voor huizen het gaat, hoe lang die nodig zijn en wat er op de lange termijn voor een locatie in het
verschiet kan liggen.

Een speciale scan voor flexplekken

Tijdens een extra online inspiratiesessie op donderdag 3 februari gaf het Kadaster bij monde van Mirjam
Jebbink en Peter Merx een eerste toelichting op zijn locatie-scan. Het instrument is speciaal ontwikkeld
om te zoeken naar locaties voor tijdelijke of verplaatsbare woningen. Gemeenten kunnen zelf aangeven
welke zoekcriteria voor hun het meest zwaar wegen.

Voor de hand liggende criteria zijn eigendomssituatie, type enkelbestemming, aanwezige infrastructuur
en beperkingen vanuit de omgeving – zoals de nabijheid van een spoorlijn of van beschermde natuur.
Maar ook de afstand tot voorzieningen of openbaar vervoer speelt een rol bij de vraag of een locatie
geschikt is voor flexwonen. Het Kadaster kan bovendien zoeken naar meer dan kale grond: bij
voldoende interesse kunnen via leegstandsgegevens ook leegstaande kantoorpanden en bedrijfshallen in
beeld gebracht worden.

Ook ‘zachte’ criteria doen mee

Voor gemeenten zijn niet alleen deze harde data van belang. Ze moeten ook rekening houden met de
toekomstige bewoners. Voor expats of asielzoekers bouw je immers andere woningen dan voor
gescheiden gezinnen of studenten. De vraag is ook hoeveel flexwoningen je op een plek kwijt kunt – of
wilt, want er moet in de buurt wel draagvlak voor zijn.

De kadastrale locatie-scan is daarom meer dan een technisch instrument dat feitelijke informatie tevoorschijn tovert. Aan het data-onderzoek zijn gesprekken met gemeenten gekoppeld, waarin ook ‘zachtere’ criteria tegen het licht worden gehouden en er uitgebreid de mogelijkheid wordt geboden om de locaties in de gemeente door te nemen. Het doel is om tot een werkbare lijst van mogelijk geschikte locaties te komen.

Aanmelden kan tot en met 11 februari

De provincie laat er geen gras over groeien: gemeenten die voor wie flexwonen een serieuze optie en die interesse en tijd hebben om deel te nemen, kunnen zich aanmelden tot en met vrijdag 12 februari 2022.
Om de scan zo goed mogelijk passend te krijgen ontvangen wij ook graag de visie op flexwonen van uw gemeente. Hierbij kunt u denken aan de doelgroep(en) waarvoor uw gemeente flexwonen wil inzetten en welke stappen uw gemeente hierin al gemaakt heeft. U kunt hierbij denken aan onderscheid naar doelgroepen zoals starters, jongeren, arbeidsmigranten maar ook naar locaties zoals binnen/buiten de kom, minimale grootte van het project etc. Maar ook als u juist pas begint en daarom breed wil zoeken horen wij dit graag.

De zoektocht begint vervolgens tijdens de ambtelijke overleggen van 3 maart (West-Overijssel) en 10 maart (Twente) met het bepalen van de belangrijkste criteria, zowel op provinciaal als lokaal niveau.

Tussen half maart en eind april volgen werksessies waarin potentiële locaties per gemeente worden beoordeeld op basis van álle gewenste lokale criteria. Hieruit volgt een longlist van mogelijk geschikte locaties input is voor de zogenaamde ‘Versnellingskamers Flexwonen’, workshops die RVO aanbiedt en begeleidt om samen met de gemeente de huisvestingsopgave rondom flexwonen nader te duiden, de verkregen longlist van locaties te verkleinen naar een shortlist en op één of enkele van deze locaties bij wijze van vingeroefening te bepalen wat het woonprogramma zou kunnen zijn, welke aandachtspunten spelen en hoe deze het beste getackeld kunnen worden.

Meer informatie vind je op de website van het Aanjaagteam. Heb je vragen? Mail dan naar aanjaagteam@overijssel.nl.

Meer weten? Neem contact op

Gerelateerde projecten

Lees het laatste nieuws